Weerstand tegen Zevenellen neemt toe.
Meer dan 200 zienswijzen zijn op 26 juli bij de provincie Limburg ingediend tegen ‘Besluit omgevingsvergunning RWE-Furec Zevenellen’. Hiervan coördineerde Stichting Duurzaam Zevenellen er ruim 190 namens bezorgde inwoners en ondernemers uit Midden-Limburg en negen namens alliantiepartners. Ook ondersteunt de stichting zeven inwoners uit het Haelens Broek en Buggenum die apart procederen via topadvocaat Valentijn Wösten.
Steeds meer mensen realiseren zich wat hen boven het hoofd hangt. In een artikel van de Limburger van 27 juli staat dat het gaat om ruim een miljoen ton afval. Maar maak daar maar meerdere miljoenen tonnen van. Alleen bij RWE, VTTI en BA Green Fuels betreft het meer dan 2 miljoen ton, en het terrein staat dan nog lang niet vol. Het zou ons niet verbazen als de Provincie op  Zevenellen de grootste afvalhoop van Europa toestaat.
Er staat ons nog veel te doen. Een van de prioriteiten waarop de stichting inzet, is dat er een verplichte Gezondheidseffectrapportage komt voordat er fabrieken toegestaan worden. En dan niet alleen voor RWE, maar voor de cumulatieve uitstoot van het hele industrieterrein.
Ondanks de vele indieners van de zienswijze is het opmerkelijk dat vanuit Roermond, met uitzondering van Leeuwen en Swalmen, nauwelijks mensen meedoen. Ook daar zal de overlast enorm zijn. En wat te denken van het uitzicht van de inwoners die in de appartementen nabij de Maasbrug wonen. Hun uitzicht zal drastisch veranderen. Van mooie natuur naar uitzicht op gigantische fabrieken en schoorstenen die ongeveer even hoog mogen worden als de toren van de kathedraal.
Voor meer info over Zevenellen zie www.duurzaamzevenellen@gmail.com