Er is weer een basisschool in Buggenum👍🥳🎉.
Maandag 19 augustus was het eindelijk zover: Buggenum heeft weer een basisschool. En deze belangrijke gebeurtenis werd natuurlijk de hele dag gevierd. Want niet alleen voor de kinderen is de basisschool belangrijk, maar ze is ook de motor voor de leefbaarheid in het dorp.
Wat was het schrikken toen het vorige bestuur besloot om de basisschool te gaan sluiten. Maar snel kwamen al de eerste reacties ‘dat laten we niet gebeuren’. Krachten werden verenigd om de school terug te halen naar Buggenum. Ouders richtten samen met leden van de Dorpsraad ‘Werkgroep behoud basisschool Buggenum’ op. Zij huurden diverse experts in voor advies en kregen steun van Stichting Akkoord. Ook de gemeente Leudal hielp mee. Maar het ging niet makkelijk. Er moest hard gewerkt worden om dat voor elkaar te krijgen. Er waren best momenten dat iedereen het zwaar inzag.
Ook voor de kinderen was het best een spannende tijd. Gedurende 1,5 jaar moesten ze dagelijks met de autobus naar school in Kelpen-Oler. Gelukkig waren ze daar van harte welkom. Het onderwijsteam zorgde ervoor dat ze zich vanaf het begin thuis voelden in basisschool ‘De verhalentuin’.
Al die inspanningen leidden er gelukkig toe dat er nu weer een basisschool in Buggenum is.
Aan de glunderende gezichten van zowel de kinderen, de ouders als de inwoners was duidelijk te zien hoe opgelucht en blij iedereen is dat het gelukt is. Openbare Basisschool Buggenum is een feit.
Ter herinnering aan deze heuglijke dag zorgt Dorpsraad Buggenum ervoor dat er bij de school een boom komt. Een boom die symbool staat voor jarenlange groei van de school en voor worteling in de Buggenumse samenleving.