Nieuws – Natuur en Recreatie

‘Stefans Paedje’ maakt wandelroutes Buggenumse veld compleet

Eendrachtig werken de dorpen Buggenum, Neer en Nunhem samen aan wandelroutes door en om  het Buggenumse Veld.

Vandaag werd op Nunhems grondgebied de laatste hand gelegd aan ‘Stefans Paedje’. Zo genoemd naar Stephan Bongaerts de eigenaar van de grond die deze gratis beschikbaar stelt. Super bedankt Stefan, doordat je dit mogelijk maakt kunnen mensen nog meer genieten van de mooie omgeving. Eerder maakte Stefan al ruimte voor het pad en werd een bankje geplaatst. En vandaag stond de laatste actie gepland: de aanplant van 500 verschillende soorten inheemse struiken. Deze gaan het pad verfraaien en leveren een bijdrage aan de biodiversiteit in het Buggenumse Veld.

Lau Driessen, die dit pad initieerde, heette iedereen welkom. Vooral ook de kinderen uit Nunhem die mee kwamen helpen. Zelfs jeugdprinses Evelien 1 van de Bosuule was van de partij. Geweldig! Vervolgens legde landschapsexpert Ron Janssen uit wat precies de bedoeling was. Speciale aandacht vroeg hij voor de mispelstruiken die ook geplant worden.  Deze kwamen vroeger in Limburg veel voor, maar zijn bijna overal verdwenen. Vraag aan de grootouders maar eens waar de uitdrukking ‘zo rot als een mispel’ vandaan komt. Zij weten dat vast nog.

En daarna gingen de kinderen en leden van dorpsraden en heemkunde verenigingen van de drie dorpen  voortvarend aan de slag. Dat was ook wel nodig, want het was te koud om lang stil te staan. De ene groep maakte plantgaten en de andere zette de struiken erin en vulde de gaten op. In no-time was deze klus gepiept.  Dank aan alle kinderen en volwassenen die meehielpen.

En zet alvast Tweede Paasdag in de agenda. Dan organiseert Werkgroep ‘Wandelroutes Buggenumse Veld’ mooie wandeltochten met onderweg verhalenvertellers. De deelnemers krijgen dan ook een fraaie wandelgids waarin 7 routes van verschillende lengte beschreven staan.